Zastanawiałeś_aś się kiedyś, skąd się bierze ruch?

Zastanawiałeś_aś się skąd się bierze ruch?

Ruch kreujemy już od naszych narodzin. Chodząc na spacery. Biegnąc spóźnieni na autobus. Manewrując wózkiem sklepowym po Lidlu w poszukiwaniu ulubionych marchewek. Obracając się wokół szukając kluczy do samochodu. Zrywając owoce z ogródka (oczywiście tylko swojego 🙂 czy bawiąc się z dziećmi w chowanego.  

Ruch jest nieodłącznym elementem naszego życia, a gdyby do tych wszystkich czynności dołożyć muzykę? Każda z tych aktywności stałaby się formą tańca. Dokładając do tego emocje, które również towarzyszą nam na każdym etapie życia, bezsprzecznie tworzymy sztukę.  

Kontakt ze sztuką

To sztuka sprawia, że człowiek bardziej się uwrażliwia. Potrafi zatrzymać się i spojrzeć szerzej na otaczającą go rzeczywistość, a czasem może zatracić się słuchając wyłącznie swojej wyobraźni. Kontakt ze sztuką przynosi relaks i jest najlepszym lekarstwem na nadmiar myśli i bodźców, które atakują nas z każdej strony. 

Sztuka pomaga w odkrywaniu siebie, swoich możliwości, talentów, ale i kształtuje osobowość, postawy i działania.  

Taniec sztuką ulotną

Każdy taniec ma swoją historię. Każdy styl taneczny jest wyjątkowy. Każdy otwiera głowę i pozwala się w nim zatracić. Aż w końcu każdy taniec jest wyrazem jakichś nastrojów, które są nam bardzo dobrze znane. Poprzez taniec budzimy taneczną świadomość, pogłębiamy stosunek do sztuki i kreowania ruchu. Ważną cechą tańca jest niepowtarzalność, bo każdy taniec jest inny i nigdy nie powtórzymy go idealnie tak jak za pierwszym razem. Dzięki temu taniec jest zjawiskiem unikatowym, inaczej zwanym sztuką ulotną.  

paulina będkowska stageart

Ruch improwizowany

W improwizacji nie patrzy się w lustro, zresztą samo widzenie wychodzi daleko poza proces sprowadzony do oka. To ciało widzi możliwość ruchu, kontaktu lub jego brak, reaguje w otwarty sposób na impulsy, które raczej odczuwa niż poznaje.

Maurice Merleau-Ponty 

 

Improwizacja daje możliwość wprowadzenia do tańca ekspresji, daje przestrzeń indywidualnym przeżyciom i emocjom. Improwizacja przyczyniła się do poszerzenia pola doświadczeń w dziedzinie tańca, tworząc przestrzeń dla pełnej wolności w tańcu. Improwizacja wprowadziła wielkie zmiany podczas procesów tworzenia choreografii. Nie są one już oparte na sztywnych schematach i założeniach, ale pozwala odkrywać ruch i wykorzystywać go w sposób najbardziej dla nas korzystny. Improwizacja zatarła też granice pomiędzy tancerzem a widzem. Odbiorca nie musi oglądać tańca wyłącznie z daleka, coraz częściej znajduje się w bezpośredniej przestrzeni tańca i jest angażowany do współtworzenia ruchu. Również dzięki improwizacji taniec uwolnił się od narzuconych form muzyki, a dostał możliwość swobodnego wyboru.  

Autentyczność ruchu

Każdy tancerz, który przełamuje technikę jest stałym poszukiwaczem ruchu. Odkrywa nowe i nieznane formy. Jest autentyczny i buduje swój własny, indywidualny warsztat taneczny. Oczywiście teoria i praktyka w tańcu powinny iść w parze, gdyż podstawy pozwalają doświadczać nowych rzeczy, ale nie niszczą fundamentów, które są niezwykle istotne i to one nadały nam kierunek, którym podążamy. Nie zapominajmy o tym!  

Faktory ruchu

Rudolf Laban wielki reformator tańca wydzielił cztery faktory ruchu: czas, przestrzeń, przepływ i ciężar. Wszystkie te faktory, w mniejszym lub większym stopniu, wpływają na siebie. Czas łączy się z przestrzenią, ponieważ nasz ruch wykonywany jest w konkretnym czasie. Również ciężar wpływa na czas, bo jeśli potrafimy go kontrolować, może nam pomóc lub też nie podczas różnych czynności. Korzystając z tych czterech elementów możemy sami tworzyć nowe zestawy ruchów. Możemy pracować nad jakością, aspektem ruchu i bezustannie odkrywać nowe połączenia. Dzięki temu nasz ruch ma niezliczoną ilość możliwości, a  ograniczać nas może wyłącznie nasza wyobraźnia.  

Podsumowując

Nie bez powodu tym razem nasz artykuł jest jedną wielką tajemniczą definicją. Jest wstępem do tego co wydarzy się na naszym letnim obozie SummerART Dance Camp vol.5! Jeśli jesteście ciekawi czym tym razem Was zaskoczymy, to kliknijcie tutaj i bądźcie na bieżąco.

A jeśli sami chcecie tego doświadczyć, to do zapisów na nasz obóz tutaj – ZAPISY

Źródło inspiracji:  

Fazan Teresa, Fenomenologia i performatyka gestu w tańcu współczesnym  

A kiedy kolejny artykuł?

Staramy się dla Was pisać w każdą pierwszą środę miesiąca. Zajrzyj tutaj 6 kwietnia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *